Što trebamo znati o autizmu?

Naslovna / Što trebamo znati o autizmu?

Svaki dan osobe s autizmom pokazuju da mogu prevladati brojne prepreke koje im je život stavio na put. Osobe prisutne u životima naše djece trebalo bi opremiti alatima za razumijevanje autizma jer to ima golem utjecaj na sposobnost naše djece da putuju prema produktivnom, neovisnom životu odrasle osobe.

Što bismo trebali znati?

1. Ja sam dijete – osoba i autizam je samo jedan dio mene; imam svoje misli, osjećaje, želje i, iako ih teško mogu izraziti, one su tu. I ostale ljude ne određuje to što su dijabetičari, nose naočale, ili imaju previše kilograma…
2. Sve oko sebe doživljavam – zvukovi, mirisi, dodiri, sve ono što vidim drugima možda nije zamjetno, ali ja ih osjetim SVE. Prejako svjetlo, buka, snažni mirisi…Često ti osjeti mogu biti presnažni, čak i bolni.
3. Možda vas ne razumijem… kad mi pričate, ja doživljavam još mnogo drugih stvari koji vi ne primjećujete. Zato ne mislite da vas ne želim čuti; probajte razumjeti da vas možda ne čujem jer me ometa bezbroj informacija koje istovremeno primam iz svijeta koji nas okružuje.
4. Ne shvaćam prenesena značenja i ne shvaćam zašto nešto nije primjereno reći. Ako nekome kažem da ima veliki trbuh, to nije uvreda nego konstatacija.
5. Teško mi je opisati kako se osjećam jer mi nedostaje riječi… pratite moj govor tijela, povlačenje, uznemirenost, pa ćete me lakše razumjeti. Neki od nas koriste riječi i fraze koje smo zapamtili s televizije i njima kompenziramo nedostatke u jeziku. Nekad mi riječi zvuče zanimljivo, čak i smiješno, pa ih volim ponavljati samo zbog toga kako zvuče…
6.  Lakše mi je kad mi pokažete kako da nešto napravim nego da mi to kažete.
7. Volim svoju dnevnu rutinu i ne volim promjene – rutina mi daje osjećaj sigurnosti i kad se mijenja mogu se jako uznemiriti.
8. Pomozite mi da razvijem ono što mogu a ne na ono što ne mogu – možda nikad neću čitati, pisati ili crtati onako kako bi to činili moji vršnjaci, ali postoji mnogo drugih stvari koje možda i bez tih vještina mogu raditi i bolje od ostalih. Uporni smo, pedantni, temeljiti u stvarima koje volimo.
9. Pomozite mi u socijalnoj interakciji. Može izgledati da se ne želim igrati s drugom djecom na igralištu, ali ponekad jednostavno ne znam kako započeti razgovor ili se pridružiti igri. Ako ohrabrite drugu djecu da me pozovu da im se pridružim u igranju s loptom, moguće je da ću ja biti oduševljen što ste me uključili u igru. Najbolji sam u igrama koje imaju strukturu – jasan početak i kraj. Ne znam čitati izraze lica, govor tijela ili emocije drugih stoga cijenim stalne upute kako je prikladno  reagirati u određenoj situaciji.
10. Pokušajte otkriti što je uzrok mojih ispada – za mene su strašniji nego za vas. Oni se dešavaju jer je jedno od mojih čula preopterećeno. To ne znači da sam zločesto dijete. Sjetite se da je svako ponašanje oblik komunikacije. Ono vam govori, kada moje riječi ne mogu, kako ja doživljavam nešto sto se dešava u mom okruženju.
11. Pružajte mi bezuvjetnu ljubav. Zabranite si misli kao što su “Kad bi on makar…” i “Zašto ona ne može…”Ni vi niste ispunili svako očekivanje koje su vaši roditelji imali za vas i ne želite da vas netko stalno na to podsjeća. Ja nisam izabrao imati autizam. Stoga se sjetite da se on dešava prvenstveno meni, ne vama. Bez vaše podrške šanse da budem uspješna i samostalna osoba su slabe. Imajte strpljenja – autizam nije nesposobnost, samo drugačija sposobnost. Koliko je vama teško razumjeti mene, toliko je i meni teško razumjeti vas.